Your Cart
Subtotal:
$128.00
Checkout Now
image

A citeráról

image
A hangszer eredete Ázsiába vezet vissza, ott alakult ki a két alapvető citeratípus, a trapéz alakú és az aszimmetrikus. Már a középkor előtt szétvált a hangszertípusok fejlődése. A lantfélék, a hárfák, a citerafajták más-más irányba indultak el, hosszú útjukat bejárva, érték el mai formájukat. A citerafajtáknál, országonként sok rendkívüli változatot tapasztalhatunk. A „kotó” az egész Távol-Keleten ismert. A Közel-Kelet jellegzetes citerája a „kánun” Az ukránok „bandurá” -ja is sokat fejlődött az elmúlt 5-600 év alatt, akár csak a „ Stájer” azaz a Bécsi citera, vagy a finnek „kantele” -je. Magyarországon a legelterjettebb hangszertípusok:
Vályú citera, dunántúli hasas citera, csikófejes és galambdúcos citera.
Régen a parasztok, saját maguk készítették, vagy egy-egy ügyesebb asztalos látta el a környezetében élőket citerákkal. A régebbi citerák diatónikusak voltak, az újabbak egy második bund sorral kiegészülve kromatikussá váltak.
A Citerás, magában is rendkívül jól megállta a helyét, hiszen az alaphangok mellett, a basszus és kísérő húrok „kvint és oktáv” hangolásának köszönhetően egy egész zenekart helyettesített, ugyanúgy, mint a tekerős vagy a dudás.

Az általam készített hangszerek egyediségét, négy jelentős momentum határozza meg.

* A tulipán, mint a termékenység ősi Magyar szimbóluma, mindig megjelenik a hangszereimen.
* A rezonáns részét, azaz a fedőlap jelentős részét, 1895 és 1910 között épült, majd bontásra ítélt házak gerendázatából, azaz 100-120 éves fából készítem, ezáltal nem csak a hangzása lesz érettebb, de így a jelen, már nem csupán elméletben kötődik a múlthoz.
* Az oldalsó kisfejeken elhelyezkedő kísérő húrok a megszokott kettős húrozás helyett hármas húrozást használok, középen egy oktáv (vagy) kvint hangolású basszus húrt szerelek, ezzel is növelve a teltebb, rezonánsabb hangzást.
* A felületkezelő anyagot, magam állítom elő. Csak és kizárólag a természetben megtalálható anyagokat használok, mellőzve a vegyi, kémiai úton előállított mesterséges pácokat, lakkokat. Magam szedte zöld dió burkából, leveléből préseléssel, főzéssel készítek olajat. Megfelelő pihentetés után, hozzáadva vörösfenyőből kinyert gyantát, karnaubaviasszt, méhviaszt, narancs héjából préselt olajat. Így, egy mélyen a rostok közé beszívódó felületet kapunk, amely nem csupán kellemes tapintásúvá teszi a hangszert, de egyben tartósan páraálló is, illetve légút tisztító és stressz oldó hatással bír.


Soós János